7 dingen die je kan doen tegen een kater

7 dingen die je kan doen tegen een kater

maart 2, 2019 0 Door Antwerp Student

De ochtenden na feestjes kunnen wel eens zwaar zijn. Je raakt niet uit je bed, maar je moet toch naar de les gaan. Hier zijn een aantal tips tegen de kater!

We hebben het allemaal wel eens (of vaak) meegemaakt als studenten. Je neemt jezelf voor van niet te veel te drinken, omdat je de dag erop om half 9 les hebt. Toch komt er ineens die ene zot (soms ik) af met een drankspelletje zeker? Je denkt in jezelf: nee, ik mag dat niet meedoen. Maar de blinkende dobbelstenen vallen op bij de duivelse kant in jezelf.

via GIPHY

De nacht blijft daarna maar doorgaan, tot je uiteindelijk naar huis moet. Je ligt in je bed met een draaiierig gevoel tot je in slaap valt en wordt daarna wakker met: hoofdpijn, een maag dat in staking gaat en sufheid. Hoe los je dat nu op?


1. De meest voor de hand liggende oplossing

Water! Drink liters en liters van water. Je hebt de avond ervoor ook de hoeveelheid alcohol gedronken dat een olifant kan afmaken, dus waarom kan je dan niet kannen water leegdrinken op datzelfde moment?

via GIPHY

Als je niet graag water drinkt, kan een fles sportdrank altijd helpen. Neem die fles aquarius dus uit je ijskast en drink het leeg! Niet enkel is dat goed tegen de uitdroging, maar het vult ook de vitamine B die je kwijt bent geraakt door het drinken aan.


2. Ontwijk cafeïne

Tenzij je aan de cafeïneverslaving leidt die veel studenten tijdens een blokperiode hebben en elk uur wel iets cafeïnegerelateerd drinkt, is het af te raden om koffie, cola of energiedrankjes te drinken. Wat je hiermee kan voorhebben is dat je nog verder uitdroogt. Het voordeel hieraan is wel dat je je even terug volledig gefocust voelt!

via GIPHY

Je maag raakt ook verder geïrriteerd van een cola die je bij dat mengseltje daarin pompt. Niet doen dus!


3. Eet vettig, maar niet te vettig

Sommige mensen hebben de dag erop een maag dat naar burgers en frieten hunkert. Alhoewel het op de moment zelf als een orgasme aanvoelt, kan het daarna wel serieus irriteren. Wat eet je dan in plaats van fastfood?

via GIPHY

Eieren! Voor dat je drinkt is het een erg slecht idee om eieren te eten, maar erna? Why not. Het is beter voor je maag dan een bezoekje aan een of andere fastfoodketen! Ook al blijft het zo aantrekkelijk om die ene grote burger met spek en lagen burgers op, op te eten.

De quiche die ik in een van mijn vorige artikels heb beschreven, zal hier niet helpen. (zie: Hoe maak je een eetbare quiche?)


4. U zal niet kotsen!

Wanneer je nog meer dan een olifant aankan, hebt gezopen, ga je al die giftige stoffen eruit willen kotsen. Het enige effect dat het heeft om te kotsen tijdens een kater, is dat je er nog een slecht gevoel in je keel bij gaat overhouden. Je maag blijft geïrriteerd en je zal het zeker moeten uitzitten tot de dag erop.

via GIPHY


5. Kater uitslapen

Als je die kater uitslaapt, hoef je de kater niet eens mee te maken! Je hebt dan wel als probleem dat als je die job te goed doet, dat je nog altijd gedehydrateerd wakker wordt. Slaap dus, maar met korte pauzes naar de kraan! Werkt altijd! Maar je moet er natuurlijk wel de tijd voor hebben.

via GIPHY

In ieder geval, het lijkt me een van de betere tips tegen een kater, als je er de tijd voor hebt.


6. Jezelf afleiden

Als je de slaap niet kan vatten, maar toch tijd hebt om jezelf af te leiden, doe dat dan. Ga niet piekeren over dat je de nacht ervoor zoveel hebt gedronken, want dat maakt het erger. Ga in plaats daarvan even TV kijken, lees een boek, game even, of placeer een netflixje (en chill?).

via GIPHY

Je hebt het goed gelezen, een netflix and chillmomentje kan ook goed zijn tegen de kater. De endorphines die je hiervan vrijmaakt, zijn pijnstillend. Waardoor je dus even de kater minder voelt. Daarna kan het wel zijn dat de lichamelijke klachten zich terug wreken!

Wat je ook kan doen is mijn blog afgaan, want komaan. Met een kater doe je anders toch niet veel nuttigs! (Antwerp Student).


7. ZEKER NIET: Jezelf terug bezuipen

Als je diezelfde dag terug gaat feesten, lijkt het voor sommigen de beste oplossing om terug in de drank te vliegen. Alhoewel voor die periode de kater dan even weg is, komt het de dag daarop veel harder aan. Ook als je dit voor een lange periode doet, zit de kans erin dat je een alcoholprobleem krijgt. Wat we dus zeker niet willen!

via GIPHY

Wat je wel kan doen, is even op café gaan met je vrienden en iets non-alcoholisch drinken… Alhoewel we weten dat het meestal dan toch op de een of andere manier uitdraait op een fris pintje! (Zie: “Na leren komt spelen“).


Dus wat je wel moet doen tijdens een kater:

  • Jezelf hydrateren
  • Je roes uitslapen
  • Gebalanceerd eten
  • Jezelf afleiden

Wat je zeker niet mag doen:

  • Cafeïnehoudende dranken drinken (of frisdrank)
  • Kotsen tijdens de katerdag
  • Terug jezelf dronken krijgen

Nog een extra tip van wat je niet mag doen tijdens een kater: alles eruit zweten. Je droogt jezelf dan letterlijk nog verder uit! Dat kan niet gezond zijn.

Voor de mensen die nu niet met hun katerend hoofd deze post aan het lezen zijn en toch willen sporten, zie: “6 sporten die je kan doen terwijl je verder studeert“.


Deze katertips lijken vrij logisch, maar voor diegenen waar het de eerste keer bij was kan dit vrij erg voor de hand liggend zijn. Waren jullie iets met deze tips? Zo ja, welke? En hebben jullie nog tips tegen een kater?

Laat het me weten in de comments!

Ut Vivat, Crescat et Floreat,

Antwerp Student


Met dank aan Guido: “GUIDO test 15 anti-kater-middeltjes“.


Volg me op social media: