De examens komen er weer aan, wat voor extra stress zorgt bij elke student. Taken die ingeleverd moeten worden, leerstof dat ingeblokt moet worden, enzovoort. Hier zijn tips tegen studeerdipjes!


1. Neem pauzes

Zoals ik al in een van mijn vorige posts zei (7 Tips Voor Last-Minute Deadlines): neem voldoende pauzes. Anders ga je te gestresst raken bovenop de gedachten dat er niets in orde komt enzovoort. Wat natuurlijk niet handig is als je werk gedaan wilt krijgen! Ik ben zelf ook een stresskip en ik denk vaak ook dat als ik doorwerk, ik het gedaan zal krijgen.

via GIPHY

Het kan effectief zijn, maar meestal is dat niet zo. Ik heb de gewoonte dat ik wanneer ik te erg stress, ik naar hevige muziek zoek om wakker en gemotiveerd te blijven. De motivatie blijft wel, maar de vermoeidheid komt altijd terug! Mijn meest recente oplossing hiertegen: koffiepauzes en muziek! Elke student zal wel een genre hebben die hem/haar gemotiveerd maakt.

Natuurlijk, wanneer je lang in bed blijft liggen en gewoon niet begint met studeren (en uitstellen), een probleem dat ik samen met veel studenten heb, moet je minder pauzes nemen. Maar dat staat al in de post waar ik hierboven naar linkte, uitgelegd.


2. Zet goede muziek op

via GIPHY

Zoals ik in het vorig puntje heb gezet, wat me zo’n dag doorbrengt is muziek. Tonnen en tonnen aan muziek! Het zorgt voor kalmte, of energie. Het zorgt ervoor dat de stress er even uit is en je even kan uitblazen soms.

Waar het ook voor zorgt, is dat ik minder snel opgeef met het studeren. Alleen is mijn headset voor de moment kapot dus zal het soms in stilte studeren zijn!


3. Geef niet toe aan ‘binge’ neigingen

Hiermee bedoel ik niet de typische netflixbinge, maar eerder het gebruik van middelen om je te kalmeren, of juist te stimuleren om verder te studeren. Ik heb soms dat ik overstresst raak en daardoor te vaak ga roken of te veel ga eten. Wat vaak resulteert in schaamte, of gewoon buien waar je niet in kan werken.

via GIPHY

In plaats daarvan, doe even een activiteit die je verlicht van de stress. Ga even sporten (zie: 6 Sporten die je kan doen terwijl je verder studeert) of ga even iets doen met vrienden (niet persé iets gaan drinken). Beter de gezondere dingen dan toe te geven aan de stress die het studeren en je leven zelf geeft. Hier komen soms verslavingen uit voort als je in verschillende dingen gaat bingen, hier heb ik ook een filmpje voor gevonden die dat uitlegt (zie: why are we blind to ADDICTION?).

Het filmpje legt uit dat je niet enkel verslaafd raakt aan die dingen door de stoffen die er in zitten, maar door de situaties waar een persoon in zit. Als een persoon in een heel stressvolle situatie zit, gaat hij/zij rapper aan kalmerende middelen zitten en er een gewoonte van maken. Dus ontwijk die middelen!


4. Zoek naar dingen die je positief maken

Misschien het meest voor de hand liggende, maar vaak zijn mensen die een dipje krijgen meer druk bezig met erover te klagen en er onder te lijden. Daar kan ik ook wel eens aan toegeven. Dan ga ik ofwel klagen bij vrienden dat het allemaal niet goed gaat (terwijl er wel een aantal dingen goed gaan) of blijf ik in mijn bed liggen.

via GIPHY

Een paar weken geleden heb ik iemand leren kennen die me wel meer alles positief laat inzien en met haar chatten, laat mij wel terug het positieve in alles zien. Misschien niet het beste voorbeeld, maar het is zo!


Ut Vivat, Crescat et Floreat,
Antwerp Student


Volg me op social media:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *